5-2 پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده 105
مراجع………………………………………………………………………………………………………………………106
مراجع فارسی……………. 107
مراجع لاتین…………. 110
ضمائم و پیوست ها 116
فهرست نمودارها
نمودار3-1:فرایند برنامه ریزی استراتژیک هاکس…. 31
نمودار3-2:فرایند کلی برنامه ریزی استراتژ یک…. 31
نمودار3-3: فرایند شناسایی عوامل داخلی و خارجی سازمان. 35
نمودار3-4: ساختار سلسله مراتبی SWOT و ساختار شبکه ای SWOT.. 49
نمودار3-5: فرایند تدوین و اولویت بندی استراتژی های مدیریت دانش شرکت سبلان تهویه. 66
نمودار4-1: مدل ANP برای تحلیل SWOT شرکت سبلان تهویه. 81
نمودار4-2: وابستگی درونی بین گروه های SWOT.. 83
فهرست جداول:
این مطلب را هم اگر خواستید بخوانید :
جدول 3-1: تجزیه و تحلیل SWOT.. 41
جدول 3-2: مقیاس 1-9 ساعتی برای اولویت بندی AHP.. 53
جدول 3-3: شاخص ناسازگاری تصادفی.. 58
جدول 4-1: لیست نقاط قوت مدیریت دانش شرکت سبلان تهویه. 71
جدول 4-2: لیست نقاط ضعف مدیریت دانش شرکت سبلان تهویه. 72
جدول 4-3: ماتریس ارزیابی وضعیت داخلی.. 73
جدول 4-4: لیست فرصتهای پیش روی مدیریت دانش سازمان. 75
جدول 4-5: لیست تهدیدات مدیریت دانش سازمان. 75
جدول 4-6: ماتریس ارزیابی عوامل خارجی مدیریت دانش سازمان(EFE). 77
جدول 4-7: ماتریس SWOT مدیریت دانش سازمان. 78
جدول 4-8: مقیاس اصلی ارقام قطعی.. 82
جدول 4-9: ماتریس مقایسه زوجی گروه های SWOT.. 83
جدول 4-10: ماتریس مقایسه زوجی عوامل اصلی و اهمیت نسبی هر عامل.. 84
جدول 4-11: ماتریس مقایسه زوجی عوامل اصلی و اهمیت نسبی هر عامل.. 84
جدول 4-12: ماتریس مقایسه زوجی عوامل اصلی و اهمیت نسبی هر عامل.. 84
جدول 4-13: محاسبه ی اولویت های نهایی فاکتورهای SWOT.. 86
جدول 4-14: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 88
جدول 4-15: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 88
جدول 4-16: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 89
جدول 4-17: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 89
جدول 4-18: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 90
جدول 4-19: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 90
جدول 4-20: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 91
جدول 4-21: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 91
جدول 4-22: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 92
جدول 4-23: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 92
جدول 4-24: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 93
جدول 4-25: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 93
جدول 4-26: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 94
جدول 4-27: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 94
جدول 4-28: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 95
جدول 4-29: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 95
جدول 4-30: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 96
جدول 4-31: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 96
جدول 4-32: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 97
جدول 4-33: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 97
جدول 4-34: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 98
جدول 4-35: ماتریس مقایسات زوجی برای رتبه بندی گزینه ها 98
جدول 4-36: مقایسه اولویت استراتژی های مدیریت دانش سازمان بر اساس روش ANP.. 100
جدول 5-1: ماتریس SWOT مدیریت دانش سازمان. 104
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1 مقدمه
مدیریت دانش[5]، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوختههای علمی، به معنای در دسترس قرار دادن نظاممند اطلاعات و اندوختههای علمی است، به گونهای که به هنگام نیاز در اختیار افرادی که نیازمند آنها هستند، قرار گیرند تا آنها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و موثرتر انجام دهند. [29] مدیریت دانش شامل یک سری استراتژی و راهکار برای شناسایی، ایجاد، نمایندگی، پخش وتطبیق بینش ها و تجارب در سازمان می باشد.در بدو امر به مدیریت دانش فقط از بعد فن آوری نگاه میشد و آن را یک فناوری میپنداشتند. اما به تدریج سازمانها دریافتند که برای استفاده واقعی از مهارت کارکنان، چیزی ماورای مدیریت اطلاعات موردنیاز است. انسانها در مقابل بعد فناوری والکترونیکی، در مرکز توسعه، اجرا و موفقیت مدیریت دانش قرار میگیرند و همین عامل انسانی وجه تمایز مدیریت دانش از مفاهیم مشابهی چون مدیریت اطلاعات است.
اهمیت مقوله دانش در دهه های اخیر رشد روزافزونی داشته است که این امر ناشی از تمرکز بر دانش به عنوان یکی از منابع استراتژیک سازمان میباشد. امروزه سازمان ها یکی از راه های تمایز خود از سازمان های دیگر را در افزایش میزان دانش بنیانی سازمانی خود جستجو می کنند تا بتوانند از طریق آن به سطوح بالاتری از کارایی و نوآوری دست یابند. توانایی سازمان ها در یکپارچه سازی و هماهنگ نمودن دانش به عنوان یکی از راه های دستیابی و حفظ مزیت های رقابتی تلقی می گردد.
به جهت افزایش اهمیت دانش در سازمان ها، مقوله مدیریت دانش به عنوان یک مبحث مهم وارد سازمان های امروزی گردیده است.اهمیت مدیریت در سازمان ها لزوم به کارگیری استراتژی هایی را در این زمینه ضروری نموده است. مکاتب مختلفی از استراتژی های مدیریت دانش در سازمان ها وجود دارد که هر کدام از جنبه های مختلف به بیان استراتژی های مدیریت دانش پرداخته اند.
در این پایان نامه سعی شده است با کمک برنامه ریزی استراتژیک و تجزیه و تحلیل محیط داخلی و خارجی شرکت سبلان تهویه استراتژی های مدیریت دانش سازمان تدوین و سپس اولویت بندی شود.تحلیل و تدوین و اولویت بندی استراتژی ها با کمک و نظرات مدیران ارشد سازمان و خبرگان در حوزه های مورد مطالعه، برنامه ریزی استراتژیک و صنعت تاسیسات تهویه انجام گرفته است.
در این رساله برای تحلیل محیط داخلی و خارجی شرکت سبلان تهویه از ماتریس های IFE[6] و EFE[7] برای ارزیابی استفاده گردیده و باکمک روش تحلیلیSWOT[8] وBSC[9] استراتژی های مدیریت دانش سازمان توسط مدیران و خبرگان تدوین گردید.در نهایت برای حداکثر کردن تاثیر استراتژی ها، با بهره گرفتن از فرایند تحلیل شبکه ای که از روش های تصمیم گیری چند معیاره است برای اولویت بندی استراتژی ها استفاده گردید.
اهداف اساسی پژوهش
می توان گفت هر تحقیقی شامل دو دسته کلی و هدف های ویژه است، هدف کلی تحقیق همان موضوع تحقیق است که مشخص می کند پژوهش چه چیزی را دنبال می کند .
هدف های ویژه نیز از هدف های کلی نشأت می گیرد و به صورت صریح مراحل انجام تحقیق را نشان می دهد و چارچوب مناسبی برای تجزیه تحلیل های آماری ارائه می دهد . بر این اساس می توان هدف های تحقیق را به صورت زیر برشمرد:
هدف کلی :
طراحی و تدوین استراتژی مدیریت دانش در شرکت سبلان تهویه و اولویت بندی استراتژی ها
هدف های ویژه:
- شناسایی مدل های تدوین استراتژی دانش در سازمان .
- شناسایی اقدامات انجام شده در زمینه طراحی استراتژی دانش در شرکت سبلان تهویه
- معرفی مدیریت دانش و شناخت چارچوب تئوریک تحقیق
1-4 اهمیت موضوع
امروزه برخورداری از اطلاعات و دانش روزآمد به موقعیتی استوار برای ادامه حیات فردی و اجتماعی تبدیل شده و حتی توان رقابت در بازار منوط به کسب توسعه دانش فردی و سازمانی است تا حدی که دانش جزئی اساسی از سرمایه، تلقی شده است، به منظور استفاده بهینه از سرمایه دانش در سازمانها، رشته جدیدی از مدیریت بنام، مدیریت دانش پدید آمده است تا ضمن بهبود بخشیدن به فرایندهای دانش و با پیوند بین استراتژی سازمان و استراتژی مدیریت دانش در تامین دانش مناسب در زمان مناسب برای فرد مناسب به حفظ مزیت رقابتی سازمان کمک کند[2].